مدرسه حکمت

ثاقِبُ الفکر +حُرِّیةُ الفکر+شارِدُ الفکر

مدرسه حکمت

ثاقِبُ الفکر +حُرِّیةُ الفکر+شارِدُ الفکر

پیوندهای روزانه

۱۵ مطلب در بهمن ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۱
  • ۰

الفرع الثالث: الشبهة العبائیة

آقا سید اسماعیل صدر که ایشان شبهه ای را مطرح کرده است به نام شبهه ی عبائیه و بعد استصحاب کلی را در آن تطبیق می کند و قائل است که از اینکه فرع در آن باطل است متوجه می شویم که اصل که استصحاب جامع است نیز باطل می باشد.

عبایی در دست ماست و یقین داریم که یا بالای آن نجس است و یا پائین است. این علم اجمالی منجز است و می‌گوید با این عبا نماز نخوان.

سپس در مرحله ی دوم قسمت بالای آن را آب می کشیم

 در مرحله ی سوم دستم که تر است روی بالا که قطعا پاک است و پائین که مشکوک النجاسة است می کشم. در اینجا اگر جامع را استصحاب کنیم باید دست من نجس باشد

  • محمدامین
  • ۰
  • ۰

درود بر دوستـان عزیز

رهبری عزیز فرمودند؛

"شرکت درانتخابات جمهوری اسلامی واجب عینی است"

اما مخاطب سخنان ایشان چه کسانی اند!؟

کسانی که انجام واجبات و ترک محرمات براشون مهم باشه قطعا میشه گفت اینها مخاطب سخن رهبری ان .... ولی ادم هایی که حتی نماز واجبشونو نمی خونن دیگه اصلا به این فتوا اصلا توجهی ندارند و اگر هم

  • محمدامین
  • ۱
  • ۰

آیا استصحاب در قسم کلی دوم جریان دارد؟(فایل 62 )

تاحالا سه بیان مطرح شد به عنوان مانع جریان استصحاب در کلی قسم دوم.

بیان اول که از اقای میرزامحمدتقی شیرازی(سیدیزدی) است با نقدش در جلسه قبل گذشت.

نکته؛

ما این بحث ها را که مطرح می کنیم بیشتر دنبال پرورش طلاب هستیم که این قواعد را جمع کنند،در درس دیروز به دو تا قاعده مهم برخوردیم

*قاعده ترتب

الف) بحث ترتب که به صرف آنکه سبب و مسبب تصور کنیم نگویم اصل را در سبب جاری می کنیم و در مسبب رها می کنیم! اگر ترتب شرعی باشد این سخن درست است.(تحقیق شود)

  • محمدامین
  • ۰
  • ۰


مشکل کنونی بشر نه کمبود امکانات است نه کمبود علم، در واقع ما در عصر قحطی علم و امکانات قرار نداریم اما جهان بین اللملی بشدت دچار قحطی انسانیت شده !
وقتی عرصه بین المللی را خوب نگاه می کنم احساس این را دارم که دنیای ما چقدر در حسرت انسانهای الهی است !
بشر کنونی مثل خانواده ثروتمندی را می ماند که هر چه پول و امکانات بخواهند در یک طرفه العینی برایش فراهم است اما همچنان در حسرت روابط عاطفی یا عاشقانه نسبت به یکدیگرند.
در ادبیات عمومی مردم این ضرب المثل رایج است که پول خوشبختی نمی اورد.
در عرصه بین المللی هم ، این حکم جریان دارد که هیچ قانونی ولو بشری ترین حقوق جهانی متضمن سعادت آدمها نیست ، هیچ امکاناتی متضمن سعادت ادم ها نیست...

  • محمدامین
  • ۰
  • ۰

شروع فایل 65

چکیده جلسه قبل؛1177

اخرین مطلبی که دیروز مطرح شد؛

برخی از اصولی ها در کلی قسم ثانی تفصیل دادند انجایی که مستصحب حکم شرعی باشد فلا یجری، اگر موضوع حکم شرعی باشد یجری و برای هرکدام هم مثال زدیم و دلیلش را عرض کردیم

نکته ایی که باقی مانده این است که

ما سابقا عرض کردیم مستصحب نه لازم است حکم شرعی باشد و نه لازم است موضوع حکم شرعی باشد کافی است کهع اثر شرعی داته باشد اگر اثر مترتب بر استحصاب باشد مستصحب هرچه می خواهد باشد

  • محمدامین
  • ۰
  • ۰

آغازجلسه دوم

چکیده جلسه قبـل؛

*برنامه اسلام برای تکامل انسان (از مبدا تا مقصد) در سه بعد است، حوزه باورها،  حوزه خلق و خوی، حوزه عمل اختیاری در جلسه قبل اصلا علم را اشاره نکردیم بخاطر آنکه علم به تنهایی عامل نجات نیست(بماهوهو)، اگر این علم به باورف به خلق وخوی، و در عمل اختیاری انسان خودش را نشان ندهد هیچوقت آن علم موجب رهایی و نجات نخواهد بود.
*اسلام در تمام حوزه های زندگی انسان رهنمودی برای ما دارد و ارتباط سیستمی بین این رهنمودها برقرار است. و نحوه ارتباط این ها با یک دیگر به یک شیوه خاص و حساب شده ای است .و این نگاه، اساس نظریه اندیشه مدون است.
-
دین‌ چیست؟

در تعابیر قرآنی‌ «دین» در دو مورد استعمال‌ شده‌ است:
-1 هرگونه‌ اعتقاد به‌ قدرتی‌ غیبی، چه‌ حق‌ باشد و چه‌ باطل: لکم‌ دینکم‌ ولی‌ دین؛ دین‌ شما برای‌ خودتان، و دین‌ من‌ برای‌ خودم.(کافرون، 6)
-2 خصوص‌ ادیان‌ الهی:اِن‌الدین‌ عندالله‌ الاسلام؛ در حقیقت، دین‌ نزد خدا همان‌ اسلام‌ است.(آل‌ عمران‌ ،19)

  • محمدامین
  • ۰
  • ۰

بحث پیشینه شناسی استخاره از نظر فقهی( اقوال فقها)فایل66

نکته ؛

بحث موقعیت شرعی مسئله( رفتارشناسی شارع) ما در رفتارشناسی شارع حق نداریم بگوییم درست است یا نه! فقط باید ببینیم چی هست و چی نیست

بحث موقعیت فقهی مسئله(رفتارشناسی فقها) در رفتارشناسی فقها، درست و غلط هم راه دارد و ما باید آنها را از یکدیگر تفکیک نمائیم.

*ما در جلسات قبل فی الجمله به رفتارشناسی فقها درباب استخاره پرداختیم اما در این جلسه بصورت مفصل می پردازیم تا بتوانیم قضاوت کنیم.

  • محمدامین
  • ۰
  • ۰

تلقی ما از دین؛
(سه بعد در انسان ها  وجود دارد) مجموعه تعلیمات اسلامی از یک لحاظ سه بخش را تشکیل می‏دهد:
الف) باورها ؛ که در مفاهیم اسلامی اصول عقائد نام دارد.
اصول عقاید، یعنی چیزهایی که وظیفه هر فرد کوشش درباره تحصیل عقیده درباره آنهاست. کاری که در این زمینه بر عهده انسان است از نوع کار تحقیقی و علمی است.
ب) خلق و خوی؛ ( روحمان به گونه ای است که وقتی رفتاری در ما پیدا می شود آن رفتار در روح ما اثر می گذارد و این ثاتیر بر اثر کیفیت و کمیت آن رفتار،  تبدیل می شود به خلق و خوی ما) در مفاهیم اسلامی اخلاق  نام دارد.
اخلاقیات، یعنی خصلتهایی که وظیفه یک فرد مسلمان این است که خویشتن را به آن خصلتها و خوبیها بیاراید و از اضداد آنها خویشتن را دور نگه دارد. کاری که در این زمینه بر عهده انسان است از نوع مراقبت نفس و خودسازی است.

  • محمدامین
  • ۰
  • ۰

*مدیریت روایات و طوایف


در این 12طائفه از نظر صلاحیت برای تمسک در سه گروه جای می گیرند

الف)معتبرند فی نفسه و مشکل سند ندارند (طائفه روایات  اول  و دوم)
ب)فی نفسه معتبر نیستند اما مورد عمل سیره چندصدساله علما است (طائفه پنجم)
ج) نه فی نفسه(سند) و نه بالغیر( نه عامل خارجی معتبرش می کند) معتبر نیستند (طائفه شش و نه و ده)


با این دسته بندی قهرا یکسری از طوائف ریزش میکند و از فرآیند استنباط می رود بیرون، فقط قسم اول و دوم باقی می ماند و باید ببینیم مقتضی این دو طائفه چیست؟

مقتضی اینها را در دو شماره و در سه خط خلاصه کردیم؛

  • محمدامین
  • ۰
  • ۰

توصیه آیت الله جوادی آملی درباره استخاره

 

گاهی بین دو کار مخیر یا مردد می شویم و نمی‌دانیم کدام حق و کدام باطل است. وجود مبارک امام باقر(ع) فرمود شما همه امورتان همانند عقاید، اخلاق، گفتار و اعمال تان را بر قرآن کریم عرضه کنید و اهل تفسیر باشید، نه استخاره.
خیلی به ما دستور استخاره ندادند. استخاره کردن دو قسم است. یک دعای مخصوص استخاره است که ابتدا و انتهای آن نور است و در دعای سی‌وسوم صحیفه سجادیه هست. هر کسی تصمیم گرفت کاری را انجام دهد، اگرچه به حسب ظاهر خیر است، اما خیر آن را از خدا بخواهد و همین طور وارد کار نشود.
این یک دستور اکید اسلامی است و جزء سنن ما می باشد و بسیار کار خوبی است.
دعای استخاره و 'طَلَب خیر کردن' یعنی خدایا! من درمورد این کار فکر کردم و چون دیدم که به حسب ظاهر مصلحت است، انجام می دهم. من که از عواقب آن خبر ندارم و تو خیر مرا در این کار قرار بده.

  • محمدامین