مدرسه حکمت

ثاقِبُ الفکر +حُرِّیةُ الفکر+شارِدُ الفکر

مدرسه حکمت

ثاقِبُ الفکر +حُرِّیةُ الفکر+شارِدُ الفکر

پیوندهای روزانه

۱۶ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


بنظر شما ذهن پیامبران نسبت به جامعه به چه چیزی مشغول بوده است!؟ یعنی اینکه وقتی امیرالمومنین حکومت ظاهری را بر عهده گرفت، دل مشغولی او چه بوده است!؟ چه چیزی روح و فکرش را آزار میداده است!؟ چه فکری و چه دغدغه ایی نسبت به جامعه داشته است!؟
فرض کنید دسته جمعی برویم به دوران خلافت ظاهری، امیرالمومنین ، از ایشان سوال می کردیم که برنامه شما نسبت به جامعه اسلامی چیست!؟ اولویت کار شما چیست!؟
شاکله تمامی پاسخ های حضرت در اجرای قسط و عدالت در جامعه خلاصه می شود.

اما قسط و عدالت چیست!؟
و برای دستیابی و اجرای قسط در جامعه، چه مقدماتی لازم است!؟
آیا تحقق جامعه عدالت محور امکان پذیر است!؟
 آیا پیش شرطهای لازم را برای اجرای قسط و عدالت در جامعه داریم!؟
 آیا علم و تخصص لازم را برای اجرای عدالت و حتی اجرای قسط در جامعه داریم!؟
امثال من فکر می کنند عدالت دستیافتی و اجرای ان شدنی است!؟
در حالی که اگر واقع بین و منصف باشم باید معتقد باشم که اجرای عدالت در جامعه ناممکن

  • محمدامین
  • ۱
  • ۰

نکتــه: ( متن زیر بخشی از مکاتبات تلگرامی در گروه آوالاست)  موضوع مطلب: دهه محسنیه دستور دینی است؟!؟

سلام به اقا رضای گل و گلاب،
از راه دور اون قلبتو که پر از محبت به اهل بیته رو می بوسم.هر چند اثبات شی نفی ما عدا نمیکنه(قابل توجه دوستان).
دوستان اجازه بدن، یه چند خط در مورد مطالبی که توی گروه مطرح شد، بنویسم، البته بنا به درک و فهم خودم، که شاید همش یا بعضی جاهاش اشتباه باشه،
الان یه گلوله برف از روی قله برفی غل بدیم بیاد به سمت پایین، هر چقدر از قله فاصله میگیره، بزرگ و بزرگ تر میشه تا جایی که گاها اندازه گلوله برفی فعلی چند ده برابر گلوله برفی اولیه میشه، گاهی اوقات بعضی از مسایل دینی اینطوری اند ، یعنی در

  • محمدامین
  • ۰
  • ۰

موضوع مطلب: خودش باشد ولی مثل ما فکر کند

اگر من به آمریکا روم، تنها جسمم را نبردم بلکه زبانم و حتی لهجه ام را، عادتهایی که در زندگی داشتم، خصوصیات رفتاری و حتی باورهای فکری خود را به آمریکا بردم، در واقع تنها جسم ها سفر نمی کنند بلکه تمام وجود،تمام عادات،تمام اعتقادات و حتی زبانمان هم همسفر ماست.
حال فرض کنید
چند تا از همشهری هایم با من همسفر باشند، قطعا بهتر خواهم توانست رفتارهای برخواسته از دین،فرهنگم را حتی در دل امریکا انجام دهم،
و باز دوباره فرض کن،

  • محمدامین
  • ۰
  • ۰

تمدن و نفت ۳۵دلاری


به بعضی از آدم ها باید گفت؛ ای آدم خوش خیال، و اگر کمی واقع بین باشیم باید به آنان بگوییم؛ ای آدم بی خیال! کجای کاری؟ اصلا حواست هست کجایی و داری چی میگی!!!؟؟؟


دو باور و دو رویکرد


رویکرد اول

گاهی اوقات دین اسلام را تنها مجموعه ای از الفاظ و اصطلاحات میدانیم، یعنی با الفاظ توحید، نبوت، امامت،عدل وامثالهم اشنا می شویم و اگر کسی از ما بپرسد که توحید یعنی چه!؟ فورا می گوییم، توحید یعنی یگانگی خدا، یعنی خداوند واحد است،شریکی ندارد،قادرعالم و مختار است و...


یا اگر از ما بپرسند

  • محمدامین
  • ۰
  • ۰

👀 عنوان مطلب؛نماینده اصلح !!!

با نزدیک شدن به انتخابات و گرم و گرمتر شدن تنور انتخابات، سوالی در ذهن مطرح می شود که نماینده اصلح چه کسی است!؟ و آیا نماینده اصلح داریم یا نه!؟

روند فعلی انتخابهای ما بیشتر بر اساس ذایقه شخصی، طیفی،حزبی و هم محله ایی بودن می باشد، بخاطر آنکه هیچ کدام ما آمار و گزارش دقیقی از نمایندگان فعلی خود در مجلس نداریم، و نمی دانیم فلان نماینده در چه مسایلی نقش مثبت یا منفی داشت و در کدام مسایل بی تفاوت و غفلت نمود، یعنی اگر از من بپرسند که فلان نماینده خوب است یا نه؟ دقیقا نمیدانم چه جوابی بگویم، اگر بگویم خوب است، یا بسیار بد است، باید بدانید که بدون هیچ اطلاعی نظر داده ام، یعنی واقعا نمیدانم نمایندگان ما دارند چکار میکنند!!!

یکی از عواملی که باعث می شود ما بتوانیم نماینده خوبی برای مجلس انتخاب کنیم این است که بدرستی و براساس گزارشهای صحیح، فعالیت ها و نوع تفکر او در مسایل مهم کشوری و منطقه ایی را بدانیم و الا با طرح چند شعار مبهم و نوشتن چند خط مبالغه آمیز از فعالیت ها در دوران گذشته، که نمی توان نماینده خوب به مجلس فرستاد.

فرض کنید

  • محمدامین
  • ۰
  • ۰


آن کشورهایی که در آن خانواده دارد ضایع می شود، در واقع پایه های مدنیّت آن ها دارد می لرزد و نهایتاً فرو خواهد ریخت.1

رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب تهران با اشاره به مساله طلاق و ابراز نگرانی مقام معظم رهبری در دیدار اخیر مسوولان قوه قضاییه از رواج طلاق توافقی در جامعه گفت: امروزه در دادگاه های خانواده، شاهد رشد طلاق های توافقی هستیم که خود به یک معضل تبدیل شده است.2


قبل تر از این ها، آژیر را باید به صدا در می آوردند! گویا مراقبان در به صدا در آوردن آن غفلت کردند، یا آن را به صدا در آوردند اما نشنیده ایم، یا شنیده ایم اما  جدی نگرفته ایم، هر کدام یک از اینها که باشد، قطعا حادثه ناگواری در حال رخ دادن است.
در هوای زهرآلود کلان شهرها، داشتن هوای پاک و عدم تنفس سم ها به نوعی برای شهروندان آرزو شده است گویا با گذشت زمان پهنای آرزوها وسیع تر و عمیق تر می شود، مثلا آرزوی زیستن در خانه ویلایی، آرزوی رفتن به تفریحات سالم، آرزوی داشتن شغل پایدار، آرزوی خرید ماشینِ با کیفیت و حتی آرزوی داشتن یک خانواده خوب و سالم.
اظهارات کارشناسی شده و دلسوزانه عالمان اجتماعی، کمی ما را به فکر فرو می برد که آیا روند تزلزل در نظام خانواده به محدوده نظام خانواده  ما هم سرایت خواهد نمود!؟

  • محمدامین
  • ۰
  • ۰

فرض کنیم(بخش سوم)

همه ما پراید را بخوبی می شناسیم، روزی از روزها داشتن پراید نوعی کلاس محسوب می شد اما بعد مدت کوتاهی داشتن پراید جز شرمندگی برای صاحبش چیز دیگری ندارد.

پراید یعنی

نه شما حق تصادف داری و نه دیگران حق تصادف با شما را دارند، چونکه در هر صورت ضرر عجیبی خواهید کرد.

فرض کنید پیکان با پراید تصادف کند یا فرض کنید پرایدی با پراید دیگر تصادف کند، خیلی راحت می توانیم پیش بینی کنیم که چه بلایی سر ماشین و گاها سر راننده پراید خواهد آمد.

  • محمدامین
  • ۰
  • ۰

فرض کنیم .... (بخش دوم)


چندسال پیش در همین رسانه ملی خودمان برنامه تبلیغاتی درباره کرم حلزون پخش میشد، کرمی که جوانی را به ارمغان می آورد و چین و چروک صورت ها را در اسرع وقت از بین می برد.با تبلیغات گستره و شیوه های جدید تبلیغی توانسته بودند روز به روز بر تعداد مشتریان خود بیفزایند.حتی همسایه ما از اینکه توانسته بود جز نفرات اول خرید این کرم باشد بسیار خوشحال و هر روز قبل و بعد مصرف این صابون از صورت خود عکس میگرفت و انها را تحلیل و بررسی میکرد.

اما بعد مدت مدیدی،تبلیغات های تلویزیونی قطع شد و در رسانه ها گفته میشد که این صابون ها تقلبی است و هیچ سند علمی ندارد.

به نوعی همه خریداران ضرر کردند.


خیلی از مردم به صورت و رنگ پوست خود اهمیت میدهند و در این زمینه زیادی حساسند و عده ایی این حساسیت را متوجه شدند و از این طریق توانسته اند با شگردهای خاصی جیب های خود را پر از پولهای مفت نمایند.


در مسایل دینی و معرفتی هم همینگونه است.

همه ما دوست داریم مورد تایید خدا باشیم،دوست خدا باشیم و رابطه ما با خدا رابطه قویی باشد.

همه ما کمال و سعادت را دوست داریم و میخواهیم که کامل بشویم و سعادتمند باشیم.

همه ما دوست داریم بهشت برویم.

حال عده ایی به دوست داشتن ما به این مفاهیم پی برده اند و از این طریق می توانند با احساسات و یا نیازهای ما بازی کنند و برای خود جایگاه های رفیع و حتی از لحاظ مادی، ثروت های هنگفتی را مصادره کنند.


کلا تبلیغات در ما انسانها اثر دارد، از تبلیغات کرم حلزون بگیر تا تبلیغات دین یا مسایل معرفتی... و این تبلیغات ها ممکن است از اساس دروغ و کذب باشد.

چگونه می توان گول این جماعت را نخورد؟!!؟

چگونه می توان پی ببریم که چه کسی حق می گوید؟!

  • محمدامین
  • ۰
  • ۰


فرض کنیم؛


فردی شراب فروش است و انواع و اقسام شراب را به نصف قیمت بازار به دست مشتریانش می رساند و حتی برای رفاه حال مشتریان پروپاقرصش، پیک متوری رایگانی را هم برای مغازه خود در نظر گرفته است.

حال همین فرد با دین اسلام اشنا شود و علاقمند است که مسلمان شود


در اینجا ممکن است چند حالت پیش بیاد.

  • محمدامین
  • ۰
  • ۰

....

این مطلب درباره ادمهایی مثل خودمه،و الا منظورم به همه افراد نیست، به بعضی از ادم هاست

.......

قربانش برم که دوستان اصلا هیچ نقدی هم نمیکنن، شاید بگید چیز نخوانده رو که نمیشه نقد کرد،،، 

......



گاهی اوقات بعضی آدم ها تمامی مشکلات و ضعف ها رو به پای دین می گذارند، و حل مشکلات را تنها در عبور از دین می دانند، بعضی ها فکر می کنند مشکلات موجود درکشور بخاطر دینی بودن حکومت است.

اماوقتی چیستی و ماهیت مشکلات را که بررسی می کنیم می بینیم که بسیاری از مشکلات هیچ ربطی به دین و تعالیم دین ندارد، سر منشا مشکلات خودمان هستیم،شخصیت و علایق و عادتهای ماست که ما را به سمت مشکلات می برد.

  • محمدامین