مدرسه حکمت

ثاقِبُ الفکر +حُرِّیةُ الفکر+شارِدُ الفکر

مدرسه حکمت

ثاقِبُ الفکر +حُرِّیةُ الفکر+شارِدُ الفکر

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰


بنظر شما ذهن پیامبران نسبت به جامعه به چه چیزی مشغول بوده است!؟ یعنی اینکه وقتی امیرالمومنین حکومت ظاهری را بر عهده گرفت، دل مشغولی او چه بوده است!؟ چه چیزی روح و فکرش را آزار میداده است!؟ چه فکری و چه دغدغه ایی نسبت به جامعه داشته است!؟
فرض کنید دسته جمعی برویم به دوران خلافت ظاهری، امیرالمومنین ، از ایشان سوال می کردیم که برنامه شما نسبت به جامعه اسلامی چیست!؟ اولویت کار شما چیست!؟
شاکله تمامی پاسخ های حضرت در اجرای قسط و عدالت در جامعه خلاصه می شود.

اما قسط و عدالت چیست!؟
و برای دستیابی و اجرای قسط در جامعه، چه مقدماتی لازم است!؟
آیا تحقق جامعه عدالت محور امکان پذیر است!؟
 آیا پیش شرطهای لازم را برای اجرای قسط و عدالت در جامعه داریم!؟
 آیا علم و تخصص لازم را برای اجرای عدالت و حتی اجرای قسط در جامعه داریم!؟
امثال من فکر می کنند عدالت دستیافتی و اجرای ان شدنی است!؟
در حالی که اگر واقع بین و منصف باشم باید معتقد باشم که اجرای عدالت در جامعه ناممکن است...
حرفم را با طرح یک سوال روشنتر می کنم،
اگر معتقد باشم که عدالت دستیافتنی است و قابل اجراست،
این سوال مطرح می شود که چه کسی قرار است عدالت را در جامعه اجرا کند!؟
معیار اینکه این فعالیت بر محور عدالت هست یا نه، چه چیزی است!؟
تعریف کسی که می خواهد عدالت را اجرا کند، از عدالت چیست!؟
کسی که می خواهد عدالت را در جامعه اجرا کند ایا توانسته عدالت را در حق خویش اجرا کند!؟
اصلا شما به من بگویید که در این اقتصاد در هم پیچیده و ناپیدا، اصلا اجرای عدالت ممکن پذیر است!؟عدالت در عرصه فرهنگ، یا عدالت در حق زنان بی سرپرست و... ایا عدالت در این وادی اجرا شدنی است!؟ در حالی که ما هیچ شناخت و اماری از این وادی نداریم!؟
و اینکه کسی که میخواهد عدالت را اجرا کند مگر چقدر قدرت دارد!؟
حداکثر کار این است که کسی میخواهد عدالت را اجرا کند یا در جایگاه رهبری یا ریاست جمهوری یا قوه قضاییه یا قوه مقننه یا ریس خبرگان شود دیگر، سوال اینجاست که این نهادها مگر چقدر قدرت دارند!؟و...
دنبال اجرای عدالت بودن گاهی اوقات از سر ندانم کاری یا نشناختن عدالت است!؟

ادامه دارد

عنوان مطلب؛ رانت اطلاعاتی+بخش دوم

در مطلب قبل گفتیم که تحقق عدالت در جامعه به نوعی غیر ممکن است، یا قایل به تسامح شویم و بگوییم با وجود ساختارهای موجود و باورها و سطح علمی که در بین ما وجود دارد، ما نمی توانیم در اجرای عدالت موفق باشیم.اما می توان جلوی ظلم بیشتر را گرفت، می توان به گونه ایی رفتار کرد که ظلم اشکار و عمومی در جامعه کمرنگ تر شود، می توان کاری کرد که ظلم در جامعه مخفی تر، غیرمحسوس تر از گذشته باشد!!!

علم لازم، ابزار لازم و اراده لازم جهت اجرای عدالت وجود ندارد،حرفم را با مثال شرح میدهم

چرخ آقتصاد کشور ما با فروختن منابع طبیعی انهم با کمترین قیمت در حال چرخیدن است و بیشتر هزینه کشور صرف امورات اجرایی(حقوق کارمندان،همایش ها،هزینه انرژی فعلی و...) است و خیلی کمترخرج تولیدو تکنولوژی و... صرف می شود، در حالی که حواسمان نیست که منابع طبیعی برای ایندگان و نسل های بعد از ما هم هست، یعنی ما علم لازم جهت بهتر استفاده کردن از منابع طبیعی را نداریم، و حتی اراده لازم(هم از طرف دولت هم از طرف مردم) را جهت بهتر مصرف کردن و تمسک به فرهنگ قناعت نداریم،
 یا فرض کنیم داشتن یک مسکن، حق اولیه هر انسانی است، حال اگر دولت بخواهد این حق را برای همه مردم در نظر بگیرد چه پیش می آید!؟ با وجود نداشتن علم لازم، ابزار لازم و اراده لازم قطعا این طرح هم به ناکجااباد خواهد رفت!!!
و...

یکی از عوامل بوجود امدن طبقه مفسدان در جامعه بخاطر وجود رانت اطلاعاتی در جامعه است، امروزه خیلی از ماها با زبان و بیان حرفهایی در صدد سرزنش مفسدان اقتصادی می زنیم، در حالی که اگر ما هم از وجود رانت اطلاعاتی باخبر بودیم قطعا بسیاری از ما در زمره این مفسدان قرار میگرفتیم، شاید تنها فرق امثال من با مفسدان فعلی انست که از بهره گیری از اطلاعات در کشور محرومیم، مثلا اگر از خود ریس بانک مرکزی در یک جلسه خصوصی بشنویم که هفته بعد دلار دو برابر گران می شود، خواه یا ناخواه می بینیم فردا تهرانیم و در صرافی های تهران مشغول خرید دلار هستیم و... و بعد از دو هفته، جز میلیاردی های جامعه محسوب می شویم، یا مثلا اگر شما راننده وزیر صنعت باشید و در خلال صحبتهایی که در ماشین وزیر صنعت می شود، می فهمید که دوماه بعد آهن سه برابر می شود یا شکر گرانتر می شود، خود به خود هوش مادی به شما پیشنهاد میدهد که با همان پول ناچیزت، مقداری اهن بخر و بعد از سه ماه چندبرابرش را جمع کن!!!
وجدانا اگر بدانیم که قرار است زمین های آق قلا دو سال بعد ده برابر گرانتر شود، هوش مادی ما به ما چه می گوید!؟
شاید بتوان اینگونه گفت
اگر بخواهیم جامعه ایی داشته باشیم که کمتر ظلم در آن صورت گیرد و تا حدودی در اجرای قسط درجامعه موفق باشیم، باید شبکه اطلاعاتی صحیح و فراگیر داشته باشیم تا رانت اطلاعاتی پیش نیاید،اگر جامعه و مسولان بتوانند جلوی رانت اطلاعاتی را بگیرند باید از این موفقیت کلاه خود را به هوا انداخت و خوشحال شد.
آنچیزی که مردم جامعه باید بدانند، بگذاریم همه انها به یک طریق و یک لحظه بدانند...
خیلی چیزها مقدمه تحقق قسط در جامعه است...

💟البته شاید
محمد امین💌
پایان

  • محمدامین

نظرات (۲)

I remember the Boston Newbury Street store. For a time in the 90s it moved to the corner of Arlington and Stuart Streets to a teeny tiny store. But it was there that I found some lovely ma-ttnityreype dresses to wear during my pregnancy in 96. I still have those dresses; they were a soft corduroy, empire cut, one in green and one in blue. They were the most lovely and comfortable dresses I could have ever owned. Thanks for bringing back some lovely memories. It was indeed a sad day when Laura Ashley disappeared from Boston.
  • car insurance quotes
  • with some of our old co-workers. Longer time readers of this site will know that Kate and I were laid off from Washington Mutual about a year and a half ago and, subsequently, late in 2008, Washington Mutual was taken over by

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی