مدرسه حکمت

ثاقِبُ الفکر +حُرِّیةُ الفکر+شارِدُ الفکر

مدرسه حکمت

ثاقِبُ الفکر +حُرِّیةُ الفکر+شارِدُ الفکر

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

بحث پیشینه شناسی استخاره از نظر فقهی( اقوال فقها)فایل66

نکته ؛

بحث موقعیت شرعی مسئله( رفتارشناسی شارع) ما در رفتارشناسی شارع حق نداریم بگوییم درست است یا نه! فقط باید ببینیم چی هست و چی نیست

بحث موقعیت فقهی مسئله(رفتارشناسی فقها) در رفتارشناسی فقها، درست و غلط هم راه دارد و ما باید آنها را از یکدیگر تفکیک نمائیم.

*ما در جلسات قبل فی الجمله به رفتارشناسی فقها درباب استخاره پرداختیم اما در این جلسه بصورت مفصل می پردازیم تا بتوانیم قضاوت کنیم.

 

متن؛

 الثانی:حکم الاستخارة( منظور استخاره به معنای طلب خیر نیست بلکه استخاره با مثل قران،رقاع، تسبیح و..) فقهیا ً و مقالة الحلی(ابن ادریس)  و الاردبیلی فیه.

 

تا زمان مفید( متوفی413) همان استخاره به معنای طلب خیر میباشد، مرحوم شیخ مفید در مقنع بعد از اینکه روایات استخاره را به معنای طلب خیر مطرح میکند روایات استخاره با رقاع را مطرح می کند و میگوید روایتی داریم که استخاره با رقاع را مطرح کرده است اما بلافاصله می فرماید این؛

«هذه الروایة شاذة ( یعنی خلاف قاعده یا اشاره دارد به حدیث امام صادق که باید ترکش کنیم)لیست کالذی تقدم( مثل روایاتی که قبلا ذکر کردیم و به معنای طلب خیر بود نیست) لکنا أوردناها للرخصة دون تحقیق العمل بها( ما روایت شاذ را آوردیم صرفا برای رخصت و جواز نه تصویب عمل به آن- یعنی اگر این کار را بکنید اشکالی ندارد ولی اگر بخواهید به شارع نسبت بدهید این عمل را جایز نیست-)

در واقع حرف شیخ مفید این است که حتی رقاع را هم نباید به شارع نسبت داد و یک نهاد شرعی دانست!

این اندیشه به ابن ادریس می رسد و همین فکر را دنبال می کند، ایشان بعد از استخاره به معنای طلب خیر را قبول می کند میگوید استخاره با قرعه و رقاع ابدا

متن؛

 فاما الرقاع و  البنادق( نام ظرفی است)  و  القرعة  فمن  اضعف  اخبار  الاحاد  و  شواذ  الاخبار ...  و  المحصلون  من  اصحابنا(محقین اصحاب ما)  ما یختارون فی کتب الفقه و لا یذکرون(نیاوردند و ذکر نکردند... الا فی کتب العبادات دون کتب الفقه ...

ابن ادریس هم رقاع و قرعه و.. را هم نپذیرفت به این دلیل که این روایات ضعیف است.

ایرادات به ابن ادریس؛

*روایات قرعه روایات قوی است

 

ابن طاوس( متوفی 664-قرن هفتم) ... کتابی می نویسد به نام («فتح  الابواب  بین  ذوی  الالباب  و  بین  رب الارباب فی الاستخارات.) ... در این کتاب انواع و اقسام استخاره را می آورد.بی سند و باسند .

بنظر ایشان استخاره یک نهاد شرعی است.

محقق حلی (صاحب شرائع)هم عصر ابن طاوس و حرف ابن طاوس را نمی پذیرد. «اما الرقاع فیتضمن «افعل »و «لا  تفعل »و فی خبره الشذوذ فلا عبرة بها» در واقع مسئله را برگرداند به شیخ مفید( استخاره جعل شرعی ندارد)

 

ان جاء العلامة الحلی؛ دو کار انجام می دهد

میرود به جنگ ابن ادریس --- ابن ادریس گفت روایات رقاع شاذ است،و در کتب غیرفقهی آمده است!!

علامه حلی می گوید؛

 روایات رقاع را شیخ مفید در کتاب مقنع (کتاب فتوا است) آورده است نه در کتاب دعا و غیر فقهی!

اشکال به ابن ادریس؛ شیخ طوسی بحث رقاع را در کتب فقیهی اش به نام تهذیب الاحکام اورده است.

 

نکته بعدی آنکه؛ ابن ادریس گفت که روایات قرعه ضعیف است

علامع حلی می گوید؛

و هلا (برای چه؟) استبعد القرعة و هی مشروعة ( مجعول شرعی) اجماعًا فی حق الاحکام الشرعیة و القضایا بین الناس و شرعها دائم ...  و  امر  الاستخارة  سهل  یستخرج  منه  الانسان  معرفة  ما  فیه  الخیرة  فی  بعض  افعاله المباحة المشتبهة  علیه»

 

*آیا این اشکالات وارد بر ابن ادریس وارد است!؟ در جلسه بعد بررسی می شود.

علامه حلی تلاش ابن طاوس را تثبت می کند.

... بسیاری از بزرگان حرف علامه حلی را می پذیرند و ابن ادریس را رد می کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی