مدرسه حکمت

ثاقِبُ الفکر +حُرِّیةُ الفکر+شارِدُ الفکر

مدرسه حکمت

ثاقِبُ الفکر +حُرِّیةُ الفکر+شارِدُ الفکر

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

متن زیر حاصل مکالمات در گروه تلگرامی آوالا می باشد...

یکی از اعضا مطلب زیر رو توی گروه فرستاد

جیبوتی مهم است ، چرا؟

متاسفانه گروهی در ایران قطع رابطه با جیبوتی را دست مایه خنده قرار می دهند و فکر میکنند اهمیت کشورها به وسعت شان است در حالی که اهمیت کشورها بر اساس موقعیت جغرافیایی آنها سنجیده می شود. اما چرا جیبوتی مهم است ؟!

🅱جیبیوتی همان کشوریست که در سال های گذشته مموتی و علی لاریجانی در سفر به آن هزینه ساخت پارلمان آن کشور را از جیب مردم ایران پرداخت و قرارگاه خاتم الانبیا مسئولیت ساختش را بر عهده گرفت. اما چرا ایران متحمل این هزینه شد ؟

🆎 جیبوتی به همراه یمن تنگه باب المندب یعنی محل اتصال دریای سرخ به اقیانوس هند را در دست دارد. ایران در آن سال با باج دادن به جیبوتی توانست در خاک آن کشور شبه نظامیان حوثی را آموزش دهد و این برایش برگ برنده بود.

🆑 از همه مهمتر با قطع شدن رابطه ایران با جیبوتی علاوه بر آنکه سرمایه گذاری های ایران به باد فنا رفت ، از این پس کشتی های ایرانی برای رفتن به دریای مدیترانه مجبورند کل قاره آفریقا را دور بزنند !

🅾 جیبوتی برگ برنده عربستان بود که قطع رابطه با آن هزینه بسیاری را از سوی عربستان بر اقتصاد و صادرات ایران تحمیل می کند


مطلب محمد امین درباره مطلب بالا

درود بر دوستان گرامی🔞🔞🔞🔞

🌼مطلب زیر فقط بیان احتمالات است، و هیچ نظر قطعی وجود ندارد و شاید سراسر مطلب یا بخشی از ان دچار اشکال باشد که امیدوارم به کمک دوستان تصحیح شود...🍁🍁اگر کسی اون مطلب رو توی حضوری بهم میگفت، من مطالب زیر رو ازش سوال میکردم،اگر جواب منطقی داد، حرفشو قبول میکنم والا معذورم!!⭕️⭕️⭕️

🍉در پاراگراف اول این مطلب اومده که؛

متاسفانه یه عده از ایرانی ها از قطع رابطه با جیبوتی خوشحالند، در حالی که کشور جیبوتی یک کشور استراتژی و مهمیه، پس باید نگران قطع رابطه بود.... از طرف دیگه میاد میگه، چرا ایران در جیبوتی، پارلمان ساخته،....؟؟؟؟🚩🚩🚩

چند دلیل میتونه داشته باشه ولی یکی از دلیل های مهمش، بخاطر استراتژی بودن کشور جیبوتی بوده...یعنی همانطور که ایران توی افغانستان⚠️ سرمایه گذاری کرده تا بتونه قدرت منطقه ایی خودشو افزایش بده، با همین نگاه، رفته برا جیبوتی پارلمان ساخته، تا بتونه جاپایی برای خودش در منطقه شرق افریقا داشته باشه...اگر رفتند پارلمان ساختند بخاطر مهم بودن این منطقه بوده اونهم برای صادرات  ایران!!!

البته ، در متن ادعا شده که قرارگاه خاتم الانبیا 🚩رفته این پارلمان رو ساخت!!! ولی ایکاش یک سندی رو هم نشون میداد که نشون بده قرارگاه خاتم الانبیا رفته اینو ساخته... در واقع هیچ دلیلی در متن نیست که قرارگاه خاتم الانبیا رفته اینو ساخته و فقط ادعا کرده که خاتم الانبیا اینو ساخته!!!
اگر مطمنی که قرارگاه خاتم الانبیا ساخته، بی زحمت سند بیار!!! 🆗

..... البته کسانی که رفتن و در این کشور ودر قسمت ساخت پارلمان به جیبوتی کمک کردند، برید از اونها بپرسید که چرا اینکارو کردند!!!

ولی حرف من اینه؛

توی مسایل بین المللی باید هزینه کرد، همانطور که دیگر کشورها دارند هزینه می کنند، ایران رفته توی اون کشور پارلمان ساخته، یعنی رفته توی این کشور عربی فقیر، جریان دموکراسی رو تقویت بخشیده، این که خیلی خوبه، اگه میرفت کارهای غیر حقوق بشری انجام میداد، باید بهش اعتراض کرد، نه اینکه رفته در کشور افریقایی ولی دارای بعد استراتژی، پارلمان تاسیس کرد...

مطلب بعدی اینکه،
 ساخت این ساختمان چقدر هزینه در بر داشته!؟؟؟ از کجا معلوم، ایران چندبرابر این هزینه مصرف شده رو از طریق استفاده از منطقه استراتژی جیبوتی دریافت نکرده باشه!؟ منم نمیدونم که دریافت کرده یا نه، ولی توی احتمالات باید در نظر گرفتش..وتا این نکته برای ما روشن نشده، ما نمی تونیم از اقدام ایران در ساخت پارلمان در جیبوتی، نتیجه گیری درستی داشته باشیم!!

مطلب بعدی اینکه، آیا تمامیت باب المندب برای جیبوتی است!؟ ایا یمن در باب المندب هیچ نقشی ندارد!؟ در حالی که یمن هم به مانند جیبوتی اشراف بر این منطقه دارد و حتی قدرت مدیریتش بیشتر از دیگر کشورهاست است...

⭕️⭕️مطلب بعدی؛ در متن اومده که این ساختمان در زمان احمدی نژاد ساخته شده در حالی که در بعضی سایتها اینطور اومده؛

احداث ساختمان مجلس جمهوری جیبوتی از طریق اختصاص یک خط اعتباری ۱۰ میلیون یورویی به وسیله بانک توسعه صادرات در سال ۲۰۰۳و دولت اصلاحات صورت گرفت و احداث این ساختمان در سال ۲۰۰۷  و در دولت مهر و عدالت شروع شد.
لازم به ذکر است این طرح مصوب شده در دولت اصلاحات، در دولت روحانی به اتمام رسیده و توسط علی لاریجانی در سال ۹۳ افتتاح شد.

☀️☀️☀️
ایا هر دو غلطند!؟ هردو درستند!؟ کدوم درسته!؟و...

البته خواندن مطلب زیر خالی ازلطف نیست
حاشیه خلیج فارس همچون امارات متحده عربی، قطر، کویت، جنوب عراق و ایران از مسیر تنگه باب المندب به منطقه سیدی کریر مصر و سپس اروپا و حوزه دریای مدیترانه تردد می‌کنند.

بر اساس قوانینی که برای تردد کشتی‌های نفتکش و تجاری از تنگه باب المندب وجود دارد، باید شناورها با پرداخت مبلغی به عنوان حق انتقال از آب‌های حاکمیتی جیبوتی عبور کنند و سپس نفت خام خود را از مسیر خط لوله سومد به مخازن سیدی کریر مصر منتقل کنند، این در حالی است که بخش عمده‌ای از درآمدهای کشور کوچک جیبوتی در جنوب آفریقا از همین راه تامین می‌شود.
🍥🍥🍥🍥

برآورد می شود که روزانه 3.8 میلیون بشکه نفت خام و فرآورده های نفتی تصفیه شده از طریق تانکرها از میان تنگه باب المندب عبور داده می شود. بسته شدن تنگه باب المندب می تواند تانکرهایی که از خلیج فارس خارج می شوند را مجبور به انحراف از مسیر کند و به زمان و هزینه حمل و نقل بیفزاید.

خاک و جزایر یمن نقش مهمی در امنیت این تنگه مهم بازی می کند. (برای همین دولتی که در یمن بر سر کار می آید برای بسیاری از کشورها از جمله همسایگان و قدرت های جهانی اهمیت دارد. به ویژه این که می تواند اجازه استقرار نیروی هوایی و دریایی کشوری دیگر را در این منطقه استراتژیک بدهد.).                                  ♿️♿️♿️ نکته بعدی اینکه.....بسه دیگه...درس و زندگی داریم..🎲🎲

  • محمدامین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی