مدرسه حکمت

ثاقِبُ الفکر +حُرِّیةُ الفکر+شارِدُ الفکر

مدرسه حکمت

ثاقِبُ الفکر +حُرِّیةُ الفکر+شارِدُ الفکر

پیوندهای روزانه
  • ۰
  • ۰

👀 عنوان مطلب؛نماینده اصلح !!!

با نزدیک شدن به انتخابات و گرم و گرمتر شدن تنور انتخابات، سوالی در ذهن مطرح می شود که نماینده اصلح چه کسی است!؟ و آیا نماینده اصلح داریم یا نه!؟

روند فعلی انتخابهای ما بیشتر بر اساس ذایقه شخصی، طیفی،حزبی و هم محله ایی بودن می باشد، بخاطر آنکه هیچ کدام ما آمار و گزارش دقیقی از نمایندگان فعلی خود در مجلس نداریم، و نمی دانیم فلان نماینده در چه مسایلی نقش مثبت یا منفی داشت و در کدام مسایل بی تفاوت و غفلت نمود، یعنی اگر از من بپرسند که فلان نماینده خوب است یا نه؟ دقیقا نمیدانم چه جوابی بگویم، اگر بگویم خوب است، یا بسیار بد است، باید بدانید که بدون هیچ اطلاعی نظر داده ام، یعنی واقعا نمیدانم نمایندگان ما دارند چکار میکنند!!!

یکی از عواملی که باعث می شود ما بتوانیم نماینده خوبی برای مجلس انتخاب کنیم این است که بدرستی و براساس گزارشهای صحیح، فعالیت ها و نوع تفکر او در مسایل مهم کشوری و منطقه ایی را بدانیم و الا با طرح چند شعار مبهم و نوشتن چند خط مبالغه آمیز از فعالیت ها در دوران گذشته، که نمی توان نماینده خوب به مجلس فرستاد.

فرض کنید

نماینده ایی می خواهد در کمیسیون اقتصادی مجلس یا فرهنگی و... قرار گیرد، آیا واقعا این ها دیدگاه فرهنگی یا اقتصادی مناسب دارند!؟


پس در مرحله اول، 

اطلاعات و امار دقیقی از فعالیت ها و تفکرات کاندیداها داشته باشیم و کاندیداها باید صادقانه و بدون هرنوع دروغ و توریه ایی، فعالیت ها و تفکرات خویش را در مسایل مهم مطرح کنند، تا ما بهتر انان را بشناسیم و بدانیم چه تخصص و مهارتی دارد و چه نوع تفکری در عرصه اقتصادی یا فرهنگی و... دارد.

هر چند به صرف این مرحله، نمی توان نماینده خوب به مجلس فرستاد، در مرحله دوم ، که مرحله بسیارمهمی است، باید همه مردم یا اکثریت مردم دست از انتخاب حزبی، طیفی و محله ایی یا نژادی بردارند، احتمال اینکه با نگاه نژادی، حزبی که بتوان نماینده اصلح به مجلس فرستاد بسیار کم است.

در جامعه ایی که اکثریت مردم و جوانان تحصیل کرده اند، دیگر نباید نگاه حزبی، نژادی و طیفی جریان داشته باشد، در انتخابات قرار است به برنامه ها رای داده شود نه به احزاب، اشخاص و نژادها، نباید به حرفها و شعارهای مبهم و بی خاصیت و عوام فریب رای داد، کاندیدای مجلس باید کسی باشد که خود را از سالهای پیش برای حضور در این عرصه اماده کرده باشد، تخصص لازم را داشته باشد، نقشه راه را به کمک دیگر کارشناسان خبره طراحی کرده باشد، آنوقت به خودش اجازه دهد که در عرصه انتخاباتی حضور یابد، ولی متاسفانه الان وضع اینگونه نیست، بدون هیچ برنامه وارد عرصه انتخاباتی می شود، متن سخنرانی هایش را کس دیگری می نویسد، شعارش را کسی دیگری تعیین می کند و....

و نهایت کار تداوم دار بعضی کاندیداها این است که از یک سال قبل در جلسات عمومی شرکت می کنند، با امام جمعه و علمای شهر دیدار دارند، در نشست فلان حزب حضور دارند و در سایت های محلی استانی همفکر خود مقالات میدهد و خودنمایی می کند.


تعجب می کنم از بعضی از هواداران که طوری کاندیدای مورد مطلوب خود را تبلیغ می کنند که انگار اگر ایشان نماینده مجلس شود همه مشکلات حل خواهد شد، بنظرم چند تا دروغ در کشور بسیار فراگیر شده،

 اول انکه مشکلات فعلی محصول مدیریت غلط دولت گذشته است( این دروغ را همه دولتها گفته و می گویند)، 

دوم انکه، اگر فلانی رای بیاورد و ریس جمهور یا عضو خبرگان یا مجلس شورای اسلامی شود دیگر همه مشکلات اساسی دفع خواهد شد( این سخن دروغ است بخاطر انکه در سیستم اجرایی کشورما، شخص هیچ کاره است و کار خاصی از دستش برنمیاد الا دادن شعارهای رنگارنگ و دادن امارهای غلط!)

سوم انکه ، عده ایی می خواستند و می خواهند مشکلات اقتصادی را بدون داشتن هیچ برنامه ایی و انهم در ظرف چند روز یا چند سال کوتاه مدت، حل و فصل نمایند!!!

فرض کنیم

نماینده اصلح(که هم تخصص دارد هم مقبولیت و هم توان اجرایی بالا) را به مجلس فرستادیم، اگر دیگر مردم در انتخاب نمایندشان دقت کافی نداشته باشند، قطعا کارایی این نماینده اصلح پایین خواهد امد و حتی به صفر خواهد رسید.این نماینده هم به مانند دیگر نماینده گان تنها حق یک رای خواهد داشت، یا فرض کنید مردم از این نماینده اصلح، انتظاراتی خارج از تخصص و مسولیت او داشته باشند، گاهی اوقات احساس می شود که بعضی از ما نه به تخصص و مسولیت نماینده کاری نداریم فقط می خواهیم مشکل فردی خودمان حل شود یا مشکل حزبی یا صنفی ما حل شود، بهمین خاطر می بینیم که گاهی اوقات دفتر نمایندگان در شهرها می شود شعبه دوم ادارات و حتی شعبه دوم موسسات خیریه!!!

و چند مطلب دیگر.

اما انچه مهم است و همیشه مهم بود این است که همه چیز به خودما بستگی دارد، همه چیز به قدرت مردمی بستگی دارد، ما در استفاده از قدرت مردمی خویش نا آگاهیم


👷البته شاید....

💌محمد امین

👣نقد چیز خوبی است؟

  • محمدامین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی